Op een gezonde manier afvallen

Dat we aankomen als we meer calorieën eten dan ons lichaam dagelijks verbruikt is iets dat we je waarschijnlijk niet meer moeten uitleggen. Overgewicht is in onze maatschappij een groeiend probleem en een groot aantal mensen moet eigenlijk minder eten en meer bewegen willen ze op een gezond gewicht komen. Maar wat is de meest gezonde manier om dit ideale gewicht te bereiken?

Afvallen in kleine stapjes

Het gaat soms maar om erg kleine aanpassingen, een beetje minder eten en minder gesuikerde drankjes of alcohol drinken kunnen bijvoorbeeld al erg helpen. Het meeste succes in je pogingen om af te vallen zal je echter waarschijnlijk bereiken door dit te combineren met een toegenomen fysieke activiteit.

Wetenschappers raden aan om indien je last hebt van overgewicht jezelf een streefdoel te stellen van je ideale gewicht, wat je kan berekenen aan de hand van je BMI, je Body Mass Index. Vervolgens zou je naar dat doel moeten toewerken in wekelijkse stappen: elke week zou je 0,5 tot 1 kilogram moeten kunnen verliezen. Om dit te bereiken volstaat het in principe om dagelijks ongeveer 500 calorieën minder te eten dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor iemand die op een gezond gewicht zit. Dat wil zeggen 2000 calorieën in plaats van 2500 voor een man en 1500 calorieën in plaats van 2000 voor een vrouw.

Zes tips om snel af te vallen

Hieronder vind je zes tips die je zullen helpen om rap gewicht te verliezen.

1. Verminder je vetinname door minder vlees te eten of enkel nog mager vlees en door halfvolle of magere melk te drinken in plaats van volle melk. Ook bij yoghurt en room kun je voor de magere of vetvrije varianten kiezen.
2. Eet meer volkoren brood, rijst en graan in plaats van de ‘witte’ varianten. Hierdoor zal je minder snel hongerig worden.
3. Sla geen maaltijden over maar eet drie keer per dag een degelijke maar niet overdreven grote portie. Vervang ongezonde tussendoortjes door fruit of yoghurt.
4. Eet 5 keer per dag groenten en fruit, niet alleen is dit goed voor je vitamine-inname maar de aanwezige vezels helpen ook het hongergevoel onderdrukken.
5. Als je honger voelt opkomen op een moment dat je geen maaltijd gepland hebt probeer dan eerst thee of water te drinken om te kijken of het hongergevoel zo ook niet verdwijnt.
6. Vervang cola, limonade en fruitsap door water of thee of op z’n minst door light varianten. Beperk ook je alcohol-inname, alcohol bevat immers erg veel calorieën.

Lichaamsbeweging en afvallen

Regelmatige fysieke activiteit is niet enkel een goede manier om calorieën te verbranden, het helpt je lichaam ook zich te wapenen en beschermen tegen allerlei ziektes. Hoeveel fysieke activiteit en welke activiteit goed voor je is hangt onder andere af van je leeftijd en conditie maar een gemiddelde volwassen man of vrouw zou ernaar moeten streven minstens 150 minuten matige tot intensieve fysieke activiteit per week te hebben.

bewegen is noodzakelijk!

Dit Voorjaar Lukt Afvallen Echt!

Het voorjaar komt er weer aan, de krokusjes en narcissen komen voorzichtig weer naar boven. Het zonnetje piept op z’n tijd weer door de wolken.

Met de lente beginnen we ook weer aan de zomer te denken, zomerjurkjes, korte rokjes en ‘ai’, badpakken en bikini’s.

Bij de gedachte aan badpakken en bikini’s krijgen veel vrouwen nachtmerries. Er zijn weinig vrouwen die zichzelf slank genoeg vinden om ze te dragen. Er moeten eigenlijk nog een aantal kilo’s af. Streng lijnen wil niemand meer. Gelukkig kan het anders. Je kunt namelijk afvallen met shakes!

In de afgelopen jaren is het duidelijk geworden dat vetvrij en minder calorieën helemaal niet werken. Het lichaam heeft vet nodig om goed te kunnen werken Te weinig calorieën tot je nemen zorgt ervoor dat het lichaam in overlevingsmodus gaat en dus nog minder calorieën verbruikt waardoor je meestal alleen maar aankomt, niet gezond!.

Het is wel duidelijk geworden dat eiwitten het hongergevoel onderdrukken en je dus minder de neiging hebt te snoepen. Afvallen met shakes is dus zo gek nog niet. De shakes zitten bomvol eiwitten en vitamines en mineralen waardoor je verantwoord afslankt. Je hoeft jezelf niet te ontzien, de shakes zijn lekker en je kunt ervoor kiezen om alleen het ontbijt en het middageten te vervangen door shakes terwijl je ‘s avonds ‘gewoon’ eet.

Lijnen (want dat is het eigenlijk nog steeds) voelt dan niet als een opgave, je hebt geen honger en je lichaam gaat dus niet in overlevingsmodus. Nog een voordeel is dat je geen moeilijke dingen hoeft te koken die de rest van de familie dan weer niet lust.

Je hebt nog een paar maanden voordat het zomer is, haal dus snel wat shakejes in huis en dumpt die laatste paar kilo’s die er nog af moeten. Dat leuke badpak of die leuke bikini wacht op je!

Shake it all baby!

Bij de titel van dit document krijg ik een bepaald beeld. Een ietwat volslanke vrouw die danst op het liedje waar de titel naar verwijst. Ze heeft plezier, maar haar hele lichaam zwabbert mee. Dit is een beeld wat afschuw opwekt bij mensen, het idee dat je vetrollen mee zwabberen. Aan die extra rolletjes moet dus wat gedaan worden.

Gelukkig kan dit tegenwoordig redelijk eenvoudig. Strenge en dure diëten hoeven niet meer. De oplossing zit in een glas of beker: een dieet shake. Zo’n shake zit tjokvol gezonde vitamines en mineralen en stilt je honger. Omdat er veel eiwitten inzitten krijgt het lichaam het signaal dat het geen honger meer heeft. Hierdoor heb je niet de neiging om te gaan snoepen.

Omdat je geen strikt dieet hoeft te volgen is afvallen met een dieet shake een heel stuk makkelijker. Niets is zo erg om hongerig een ingewikkelde dieetmaaltijd te moeten koken. De kans is dan erg groot dat je dan snel iets snaait wat je niet zou moeten eten. Nee, neem dan een shake die je alleen nog maar hoeft te mixen met water, melk of yoghurt of die zelfs al kant en klaar in een pakje zit. Dat heeft een veel kleiner risico om van je dieet af te stappen. De eerste drie dagen is een dieet het moeilijkste. Afkickverschijnselen (ja, echt) tonen zich en je hebt dan wilskracht nodig. Wat is het dan fijn als de keuze van je dieetmethode dit een stik makkelijker maakt. Niets blaadjes sla en een stukje komkommer, gewoon een lekkere grote shake achterover slaan. Dat geeft je het gevoel dat je niets tekort komt.

Dus, moet er nog wat af voor de vakantie? Shake it all baby: banaan, chocolade of vanille maar ook exotischere smaken zoals appel ananas, bosvruchten en praline eiwitshake.

Eiwitshakes, wat zijn dat nou?

Eiwitshakes worden al lang in een adem genoemd met bodybuilders. Deze sportmensen nemen eiwitshakes om trainingsresultaten te verbeteren en spiermassa sneller te laten groeien.

Lekkere proteine shakes om af te vallen!

Mijn Favoriete Shake!

Tegenwoordig worden eiwitshakes ook gebruikt om te helpen bij het afvallen. De voordelen die hierbij genoemd worden zijn onder ander het stabiliseren van de bloedsuiker, verhoging van calorieverbranding en het verbeteren van het verzadigingsgevoel. Het is niet weer een nieuwe rage zoals veel ‘crashdieten’.

Eiwitshakes bevatten dus veel eiwitten. Deze worden het meest gevonden in zuivel en soja. De shakes worden dus vaak van wei, een natuurlijke bron van eiwit, gemaakt of van soja-eiwit.

Waarom val je nu af van eiwitshakes?
Om eiwitten te verteren heb je meer energie nodig dan wanneer je andere voedingsmiddelen verteert. Goede kwaliteit eitwitshakes bevatten weinig tot geen suiker en weinig tot geen vet. Daarnaast bevatten ze gezonde koolhydraten. Een aminozuur uit wei-eiwit zorgt ervoor dat bij het afvallen het mager spierweefsel niet wordt afgebroken. Dat is gunstig want bij afvallen wil je wel vet kwijt maar geen spiermassa. Eiwitten zorgen er ook voor dat je je voller voelt waardoor het makkelijker is een dieet vol te houden.

Een dieet met eiwitshakes voelt helemaal niet als een dieet. Je vervangt een of twee maaltijden per dag door shakes of andere eiwitproducten en verder eet je gewoon. Dit gewoon eten moet je wel lezen als ‘gezond eten’. Probeer hierbij vooral de snelle koolhydraten te vermijden. Met eiwitshakes val je op een makkelijke manier redelijk snel af zonder dat je krom ligt van de honger en voelt alsof je alles moet laten.

Op het moment dat je op je streefgewicht zit kun je je gewicht op peil houden door bijvoorbeeld alleen voor het ontbijt nog een shake te nemen of als tussendoortje een eiwitproduct te nemen om je honger onder controle te houden.

Weg met die Jojo!

Als je wilt afvallen moet je verantwoord afvallen. We kennen allemaal wel het jojo-effect wat optreedt op het moment dat iemand een streng dieet doet van misschien maar 1000 calorieën per dag. Ze valt dan mooi snel af en zit snel op haar streefgewicht. Spoel dan even snel een jaar door en de kans is groot dat ze weer op haar oude gewicht zit, of zelfs nog zwaarder is dan voor het dieet.

Dit komt door het oeroude principe waarmee ons lichaam werkt. Op het moment dat we onze calorie-inname drastisch verminderen denkt ons lichaam dat er een hongersnood heerst. Het weet dus niet wanneer de volgende keer zal zijn wanneer het weer eten krijgt. Het is dus zaak om zo efficiënt mogelijk om te gaan met de aanwezige brandstof. Je lichaam gaat dus efficiënter werken en minder calorieën verbranden.

Op het moment dat er dan weer brandstof (eten) binnenkomt gebruikt je lichaam een beetje en slaat de rest op (als vet) omdat het niet weet wanneer de volgende keer is wanneer er weer nieuwe brandstof komt.

Het is dus zaak om geleidelijke af te vallen en daarbij de calorie-inname zo hoog te houden dat het lichaam niet gaat denken dat er hongersnood is. Dat is verantwoord afvallen. Verantwoord afvallen kan op een aantal manieren. Een ervan is maar drie maaltijden op een dag eten en alle tussendoortjes en snoeperijen te vergeten. Een andere manier is om bijvoorbeeld het oerdieet te volgen waarbij er geen suiker, granen, zuivel en chemische toevoegingen gegeten worden. Een derde populaire manier is een eiwitrijk dieet. Hierbij worden er veel eiwitten gegeten (of gedronken) waardoor je je erg vol voelt en niet de neiging hebt om te snoepen of teveel te eten.

Verantwoord afvallen is dus niet snel afvallen. Het is afvallen met in het achterhoofd dat het er ook niet zo snel is aangekomen!

afvallen op een verantwoordelijke manier