Weg met die Jojo!

Als je wilt afvallen moet je verantwoord afvallen. We kennen allemaal wel het jojo-effect wat optreedt op het moment dat iemand een streng dieet doet van misschien maar 1000 calorieën per dag. Ze valt dan mooi snel af en zit snel op haar streefgewicht. Spoel dan even snel een jaar door en de kans is groot dat ze weer op haar oude gewicht zit, of zelfs nog zwaarder is dan voor het dieet.

Dit komt door het oeroude principe waarmee ons lichaam werkt. Op het moment dat we onze calorie-inname drastisch verminderen denkt ons lichaam dat er een hongersnood heerst. Het weet dus niet wanneer de volgende keer zal zijn wanneer het weer eten krijgt. Het is dus zaak om zo efficiënt mogelijk om te gaan met de aanwezige brandstof. Je lichaam gaat dus efficiënter werken en minder calorieën verbranden.

Op het moment dat er dan weer brandstof (eten) binnenkomt gebruikt je lichaam een beetje en slaat de rest op (als vet) omdat het niet weet wanneer de volgende keer is wanneer er weer nieuwe brandstof komt.

Het is dus zaak om geleidelijke af te vallen en daarbij de calorie-inname zo hoog te houden dat het lichaam niet gaat denken dat er hongersnood is. Dat is verantwoord afvallen. Verantwoord afvallen kan op een aantal manieren. Een ervan is maar drie maaltijden op een dag eten en alle tussendoortjes en snoeperijen te vergeten. Een andere manier is om bijvoorbeeld het oerdieet te volgen waarbij er geen suiker, granen, zuivel en chemische toevoegingen gegeten worden. Een derde populaire manier is een eiwitrijk dieet. Hierbij worden er veel eiwitten gegeten (of gedronken) waardoor je je erg vol voelt en niet de neiging hebt om te snoepen of teveel te eten.

Verantwoord afvallen is dus niet snel afvallen. Het is afvallen met in het achterhoofd dat het er ook niet zo snel is aangekomen!

afvallen op een verantwoordelijke manier

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>