Op een gezonde manier afvallen

Dat we aankomen als we meer calorieën eten dan ons lichaam dagelijks verbruikt is iets dat we je waarschijnlijk niet meer moeten uitleggen. Overgewicht is in onze maatschappij een groeiend probleem en een groot aantal mensen moet eigenlijk minder eten en meer bewegen willen ze op een gezond gewicht komen. Maar wat is de meest gezonde manier om dit ideale gewicht te bereiken?

Afvallen in kleine stapjes

Het gaat soms maar om erg kleine aanpassingen, een beetje minder eten en minder gesuikerde drankjes of alcohol drinken kunnen bijvoorbeeld al erg helpen. Het meeste succes in je pogingen om af te vallen zal je echter waarschijnlijk bereiken door dit te combineren met een toegenomen fysieke activiteit.

Wetenschappers raden aan om indien je last hebt van overgewicht jezelf een streefdoel te stellen van je ideale gewicht, wat je kan berekenen aan de hand van je BMI, je Body Mass Index. Vervolgens zou je naar dat doel moeten toewerken in wekelijkse stappen: elke week zou je 0,5 tot 1 kilogram moeten kunnen verliezen. Om dit te bereiken volstaat het in principe om dagelijks ongeveer 500 calorieën minder te eten dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor iemand die op een gezond gewicht zit. Dat wil zeggen 2000 calorieën in plaats van 2500 voor een man en 1500 calorieën in plaats van 2000 voor een vrouw.

Zes tips om snel af te vallen

Hieronder vind je zes tips die je zullen helpen om rap gewicht te verliezen.

1. Verminder je vetinname door minder vlees te eten of enkel nog mager vlees en door halfvolle of magere melk te drinken in plaats van volle melk. Ook bij yoghurt en room kun je voor de magere of vetvrije varianten kiezen.
2. Eet meer volkoren brood, rijst en graan in plaats van de ‘witte’ varianten. Hierdoor zal je minder snel hongerig worden.
3. Sla geen maaltijden over maar eet drie keer per dag een degelijke maar niet overdreven grote portie. Vervang ongezonde tussendoortjes door fruit of yoghurt.
4. Eet 5 keer per dag groenten en fruit, niet alleen is dit goed voor je vitamine-inname maar de aanwezige vezels helpen ook het hongergevoel onderdrukken.
5. Als je honger voelt opkomen op een moment dat je geen maaltijd gepland hebt probeer dan eerst thee of water te drinken om te kijken of het hongergevoel zo ook niet verdwijnt.
6. Vervang cola, limonade en fruitsap door water of thee of op z’n minst door light varianten. Beperk ook je alcohol-inname, alcohol bevat immers erg veel calorieën.

Lichaamsbeweging en afvallen

Regelmatige fysieke activiteit is niet enkel een goede manier om calorieën te verbranden, het helpt je lichaam ook zich te wapenen en beschermen tegen allerlei ziektes. Hoeveel fysieke activiteit en welke activiteit goed voor je is hangt onder andere af van je leeftijd en conditie maar een gemiddelde volwassen man of vrouw zou ernaar moeten streven minstens 150 minuten matige tot intensieve fysieke activiteit per week te hebben.

bewegen is noodzakelijk!

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>